Voorwoord Wings n°13

Brussel

Hele dag
07/05/2018

In zijn voorwoord van Wings 13 betuigt de BAF Association haar steun aan de Luchtmacht mensen die zich met hart en ziel inzetten voor het voortbestaan van een performante Luchtmacht.

Hierbij dan de tekst van dit voorwoord:

Leugenaar! Leugenaar! Vuile leugenaar!
Dit is meestal de laatste verdediging van een kind dat geconfronteerd wordt met een harde waarheid, een onomstotelijk feit, een pijnlijk ongelijk.
Van een kind kun je zo een wanhopige reactie nog begrijpen.
Als volwassenen, andere personen in het publiek dit verwijt toegooien om toch maar hun groot gelijk te halen, kan je alleen maar de kleinheid van hun daad betreuren.
Als de personen die dit verwijt moeten slikken mensen zijn die zich met hart en ziel inzetten voor het goede doel, voor de veiligheid van hun land, voor de veiligheid van hun ondergeschikten, voor de efficiënte uitvoering van de hen, door de regering, opgelegde opdrachten dan kan elke rechtgeaard mens allen maar afkeurend kijken.
Als de personen die op een dergelijke onbeschofte en grove manier, in het publiek en zonder enig bewijs iemand voor leugenaar uitschelden, vertegenwoordigers van het volk zijn, dan is er zeker iets dat mis loopt.
De hele hetze gaat dan ook nog over iets dat totaal naast de essentie van het echte probleem staat. Kunnen de oude Belgische F16’s nog langer vliegen? Natuurlijk kunnen ze nog VLIEGEN. Vliegen wel, ja, de Spitfires vliegen ook nog. Kunnen stoomtreinen nog rijden? Natuurlijk maar is dat kosten- efficiënt? En kun je zo de opdrachten die je verondersteld wordt te doen nog uit voeren.

Laat ons hier geen verdere woorden aan verspillen. Laat me hier alleen maar alle mensen van landsverdediging die zich zo onvoorwaardelijk hebben ingezet voor de veiligheid van het personeel, nu en voor de komende jaren, de onvoorwaardelijke steun toezeggen van de Belgian Air Force Association. Wij weten dat jullie enkel de uitvoering van de huidige en toekomstige opdrachten voor ogen hadden. Wij weten dat jullie het beste voor hebben voor de toekomst van ons land en voor het imago van België bij onze bondgenoten.
Onze dank daar voor en zoals La Fontaine zei:
La …….. n’atteint pas les blanches colombes.

G Vanhecke
Lt Gen Vl (bd)